For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Vi är alla avundsjuka

Inatt ställer ni om klockan där hemma, får en timme extra. Det innebär givetvis att skillnaden mellan Sverige - Malaysia blir en timme extra, +7 timmar.

Jag är lite avundsjuk faktiskt. Även om ni tycker att det är kallt och tråkigt hemma så har ni något som talar om för er vilken tid på året det är. Ni får mysa i stora tjocka tröjor. Mysa under en filt med en kopp te framför idol. Tända mysljus. En massa höstmys helt enkelt.

Här är det ingen skillnad. Solen går upp runt 7 varje morgon och ner 12 timmar senare. Mellan juli-dec är det "den mindre väderstabila" säsongen med regnpeakar i september och oktober. Det regnar alltså varje dag nu. Inte hela dagarna men många monsunskurar blir det, och när dessa skurar kommer är det bäst att vara inomhus. Sånt regn som finns här, kan knappt skådas i sverige. Visst har vi en del sol mellan skurarna, men för det mesta är det mulet. Inget direkt poolväder mao.

I januari börjar den torra perioden. Då blir det så varmt, och så torrt att löven faller av träden och gräset blir gult. Även om ni säger att ni längtar efter värmen hemma i Sverige och ni säger att ni är avundsjuka för att vi har sommar året runt. Ok, sant, ska inte ljuga, vi har det riktigt nice på det sättet. Men det är inte behagligt när det är så varmt och man inte får ligga vid poolen, det enda stället som är uthärdligt.

Det för oss till klädkoden. Minns inte om jag berättat det tidigare. På skolan är det skylande kläder som gäller. Micke måste gå i jeans och ex piké, i över 30 graders stekande hetta. Inte nog med att man måste täcka axlar och knän, min skola är så strikt att man måste klä sig formellt. Inga jeans, t-shirts, flip-flops osv. Ingen bär någonsin kjol. Alla har svarta långbyxor och skjortor. Även tjejerna. Alla killarna bär slips, varje dag!

Att springa omkring i långbyxor, gör inte att man uppskattar värmen. Som tur är kör vi AC i lägenheten, skulle man ju aldrig kunna leva utan. Fick en chock över räkningen förra månaden, bara dryga 700 kr för en månad! Nu kör vi ingen AC längre...

2 kommentarer:

Anna och Thomas | 25 oktober 2009 kl. 17:53

Hej!
Sjalv langtar jag till glogg, pepparkakor och lussekatter! Mums :) Morker, sno och kyla klarar jag mig utan... Har skickat ett meddelande pa fejjan ang jul. Kram Anna

cissi | 28 oktober 2009 kl. 21:00

Hej snäckan!

jag tycker det låter skönt med värme. Själv vaknade jag till snö idag. Här i skolan är det tvärtom, jag känner mig överklädd i byxor o stövlar. De flesta kör jeans, gympaskor o en sweather. Firar ni halloween?
kramkram