For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Robbed in paradise

På detta resort finns ett enormt djurliv. Vid vår ankomst gick vi ut på balkongen för att inspektera utsikten. Genast upptäcker vi flertalet apor (long-tailed Macaquas) som närmar sig. Vi får syn på en liten familj, med världens sötaste baby!


Vi tittar på dem en stund och efter ett tag så börjar hanen (närmast på bild) komma emot oss och börjar klättra uppför pelaren till vår uteplats. Chockad över att fler och fler apor börjar komma drar vi oss tillbaka in i rummet och låter dörren vara öppen så vi kan ta kort.


Denna lilla sötnosen satt där och tittade och brydde sig inte om oss alls, helt oskygg människor. Jag lockades av tanken att klappa dem, ta i dem, men tog förnuftet till fånga, de kanske bits! Helt plötsligt kommer en apa så när att jag ryggar tillbaka och springer in till Jürgen och Flos tillfälliga rum (vi kunde öppna dörrarna emellan rummen). Eftersom jag kände mig förföljd stängde vi in oss där och smygtittade in. Då såg vi en apa som relaxade på soffan medan den andra sprang in, snodde kaffet och sprang sedan ut. Nu kunde vi stänga ut dem och titta på den kaffeälskande apan. Gissa om vi gapskrattade!



Nöjd, avsmakar kaffet.


De små liven var väl hungriga, de satt där och kikade in. Ser ganska lustigt ut, tycker ni inte?


Den här apan knackade till och med på. Ledsen att vi aldrig öppnade =)


Dagen efter när vi väntade på shuttlen så var jag en decimeter från att trampa på denna baby ormen! Jag stod lugnt och väntade tills Micke skriker: ORM!


Den ålade sig lugnt uppför ett träd. Vi visade sedan bilderna för personalen som genast sade till oss att vara extremt försiktiga, eftersom vi hade sett en baby cobra!! Shit, tänkte vi. Vilken grej!! Nu, efter att ha googlat fram arten var det ingen kobra. Det var en "paradise tree snake" som inte är giftigare än en svensk huggorm. Jaja, trodde ju att de visste vad de pratade om där, men men...


Vi såg även denna annorlunda ödlan: "skink" (eng)


Dessa möttes vi av en morgon. Ser lite ut som en farbror där han sitter. Detta är "Dusky leaf monkeys".


Ekorrar underhöll oss under frukosten.

Förutom dessa djur såg vi även varaner (monitor lizard) och white-bellied fish eagle, som är lite av en symbol för Langkawi.

1 kommentarer:

jessiq | 20 oktober 2009 kl. 09:03

Jag såg själv min första live-orm igår när jag hikade, en huggorm! ;P