For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Sepilok Orangutang Sanctuary

Mån 21 sep tog vi bussen från Sandakan city till Sepilok, 30 min, vilket är ett orangutang reservat. Här kan jag lova att vi sparade pengar på att ta oss dit själva. På hotellet ville de ha 650 kr för halvdagsturen. Nu betalade vi endast 150 kr, de försöker allt! Vi kom fram lagom till matningen av orangutangerna.


Entrén


Här får man stå på läktare och titta när orangutangerna matas med mjölk och frukt. Jag kan väl säga att jag hade hoppats på mer. Men det var kul att se dem svinga sig fram på repen. Sammanlagt visade ca 10 st upp sig lagom för frukost.

Senare kom även Long och short tailed Macaquas och snodd resterna. Dessa små vart slitna.


När vi fortsatte promenaden vidare kom allt fler Macaquas och dessa är inte skygga. Nu förstår jag varför man inte ens fick ha med sig vatten in på reservatet.





Efter man gått turen i reservatet kunde man gå en liten hikingtrip i djungeln. Det gjorde vi såklart, och hade med vår nyfunne vän Carl, amerikan som vi träffat i Brunei. Vi gick o gick och såg inget märkvärdigt. Carl som är doktorand inom träd stannade och tittade på alla växter och träd och hittade även små, små blodiglar, leeches. Efter ett tag börjar Micke och Carl hittade många på sina kläder och hikingen blev inte så njutningsfull. När vi kom tillbaka hade Micke flera stycken på kroppen. En på magen med huvudet inborrat och kroppen sprattlande rakt ut, påminde om en skräckfilm. Vi fick gå igenom alla kläder och jag som hade kortärmat, kortbyxor hade inte en enda. De fastnade väl inte på mig lika lätt som på Micke o Carl som hade långärmat. Usch, ett minne det också.



Här, svettiga och slitna efter "the leeche hike".

0 kommentarer: