For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Tillbaka till paradiset

Kl 06 lämnade vi lägenheten, jag ovetandes om slutdestinationen. I hissen fick jag ögonbindel, det tyckte jag vart riktigt spännande.
Jag blev inforslad in en taxi som körde väldigt långt, ca 40 min. Det roliga är att taxin körde till flygplatsen, vilket den inte skulle och sen körde den till färjeterminalen. Jag trodde, med ögonbindel, tvärtom. Först färjeterminalen och sen flygplatsen, bara för att förvilla mig, men taxichauffören hade tydligen fattat helt fel. Väl vid färjan tog Micke av mig bindeln och där står Jürgen och Flo! De var med i taxin hela tiden, fatta vad tysta de måste varit! Väl där visade det sig att överraskningen var en weekend på Langkawi!!!

Vädret var helt fantastiskt. Kunde inte bli bättre. Här njuter vi på färjan (Penang - Langkawi) som tar ca 3 timmar.


Symbolen för Langkawi, White-bellied fish eagle.


Hotellet, Berjaya Resort and Spa ligger på öns nordvästra del. Hotellet var verkligen jättefint med 102 bungalows runtom i djungeln.


Detta var vår bungalow. I varje finns två rum, ett med dubbelsäng och ett med två enkel sängar, dessa med en gemensam dörr, bra för barnfamiljer med ett eget rum till barna.


Rummet var ganska fint och väldigt rymligt.


Hotellet är så stort att man måste ringa för upphämtning om man bor lite längre bort, som vi. Dessa shuttles fungerade jättesmidigt och vi behövde aldrig vänta speciellt länge.


All mat var ganska dyr, jämfört med det "icke turistiga" Malaysia. Svenska priser på allt. Här är den härliga frukosten! Det fanns runt 6 restauranger som man kunde välja mellan, alla med olika specialiteter om ex: kina, thai, western osv.


Här sitter vi vid Pan Thai, en jättemysig thairestaurang belägen ute på vattnet. I mitten av restaurangen är en stor upplyst cirkel där man kunde se barracudas jaga småfisk. Maten var verkligen superb, och miljön likaså!

Vi blev uppvaktade med sång. När de frågade efter önskemål ville givetvis Micke att de skulle sjunga "Happy birthday". De var verkligen superduktiga, de både spelade och sjöng jättebra. Detta var verkligen en fantastiskt trevlig kväll!

På lördagen gick jag till spat. Där blev jag behandlad som en drottning! Innan min behandling fick jag använda den fina poolen med en magnifik utsikt över bergen. Sedan fick jag en ryggmassage, manikyr och pedikyr. Så härligt! Dock var priserna här mycket högre. Jag betalar vanligtvis i Penang 150 kr för detta, men här kostade det 400 spänn.


Hotellet har en egen privat strand som är jättefin. Kritvit strand med ganska klart vatten och solstolar.


Stranden


Detta är bungalowerna som ligger på vattnet. Det finns 2 st presidentbungalows. Dessa har en egen pool, personal och är som en hel stor svensk villa. Det vore väl nåt, bara man kan punga ut med 10 000:- natten så.



Så härligt vi hade det, vill bara tillbaka!


Poolanläggningen var stor, med en stor pool och 2 mindre barnpooler. Givetvis spenderades en del av tiden här i poolbaren.


Helgen var fantastiskt bra. Vi hade det så skönt, bara relaxa. Vi lämnade aldrig hotellet. Dels ligger det avsides från shoppingstråken och dels för att vi bara ville njuta och inte flänga runt något. Det var inte mycket folk på hotellet. Snart drar högsäsongen igång och då tror jag det blir sådär packat att man får vänta länge på både mat och shuttle och det blir så fullt att alla inte får plats på stranden eller poolen. Då tror jag inte man uppskattar hotellet lika mycket.

Vi var ju på Langkawi första helgen efter att vi kom till Malaysia. Då bodde vi ju inte så flott, vi bodde vid backpacker stranden. Vädret var inte så fint. Vi åt inte så jättegod mat. Men vi hyrde då moppe och åkte runt stora delar av ön och såg mycket. På det hela var resan då bara ok, men nu efter att ha bott flott och upplevt en annan del av Langkawi så gillar vi det mycket mer. Och då är ju slutsatsen: det är ju bara hotellet och dess omgivningar som spelar roll för en turistande svensk. Man kan bo på samma hotell i två veckor och älska ex Thailand medan någon annan som rest runt och sett det verkliga Thailand kanske då inte pratar lika gott om samma ställe. Därför tror jag att det är svårt att rekommendera ett resmål, man kan bara rekommendera hotellet, därför att man antagligen har helt annorlunda syn på vad som är bra.

Jag tackar min älskling för en awesome weekend!

1 kommentarer:

Noomie | 20 oktober 2009 kl. 17:39

hur är det med skolan? går du alla dagar i veckan och har ni fler lov än vi har här hemma?

Tänkte eftersom ni kan resa så mkt :DD