For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Selingan Turtle Island, Sandakan

Onsdagen åkte vi till Turtle Island, en timmes båttur från Sandakan. Turtle Island park består av tre öar varav Selingan är huvudön. Vi lyckades boka genom hotellet och fick betala mycket för en dag och en natt där! Detta visste vi redan innan, men det var verkligen värt det. Detta var höjdpunkten på resan. Vi hade en supertrevlig guide och reste med tre andra par. Sammanlagt på ön var det ca 40 turister.

Båten med sammanlagt 300 hk, inte purfärsk men turen var behaglig.

Slukade "bara" 250 L fram och tillbaka...

Vi anländer till ön. Vi kom till paradiset!

Vi checkade in i vår chalet som hade 6 rum. Vi trodde vi skulle bo i sovsalar och dela med andra...

men vi fick ett eget litet och fräscht rum.

Huvudbyggnaden

Här hade de en statistiktavla för de tre öarna. Den visar hur många sköldpaddor som kommit upp på ön och när, hur många bon, antalet ägg som tagits till the hatchery och hur många bebisar som släppts. Detta dygnsvis.

Här är "kläckeriet" (hatchery). När skölpaddorna kommer upp och lägger sina ägg tar personalen hand om äggen och gräverna ner dem här. Detta är en hel vetenskap. De ska grävas ner på 75 cm djup, ha kvar den ursprungliga sanden för lagom fuktighet och lufttillförsel. Inkubationstiden för ett bo är 2 månader. När vi gick förbi kunde vi ibland se en vilsen baby irra runt. Vissa delar är skuggade och det är för att olika temperaturer ger olika kön. Varmare ger honor.

De är väldigt stora djur!

Ett bo

Under dagen när vi kom dit hade vi fritid då vi snorklade och bara hade det skönt. Vi var tillsadga att inte snorkla vid den rockiga delen för där fanns det giftiga havsormar. Väl ute på snorkling såg jag denna livsfarliga orm ligga lugnt på botten, långt ifrån sitt naturliga habitat. Jisses, fick panik, trots att den låg helt still så var det alldeles för grunt och därmed för nära för att jag skulle vilja vara kvar.

Här är den: Colubrine Sea Krait. En mycket giftig orm, men är sällan aggresiv.

När vi var på stranden kom livräddaren med denna söta lilla baby. Den kom antagligen från ett bo som de missat. Så vi släppte den i havet.

Livräddaren showade även för oss.

Vi träffade så mycket trevliga människor, från alla världens hörn. Här Suzanna och Ben från England, Lousia och Ignes från Australien. Vi träffade även de enda svenskarna under hela resan.

Efter maten såg vi en film om skölpaddornas liv och varför de hotas. Kontentan var att miljöförstöring, ex att kasta plastpåsar i havet vilket de tror är mat och äter, de kan inte metabolisera dessa och dör. Fastnar i nät. Sköldpaddsägg stjäls i Philippinerna eftersom de anses delikatess. Inte lagligt i Malaysia. Av 1000 frisläppta babys överlever endast 1. De blir lätt mål för krabbor och andra större havsdjur.

Efter filmen började den långa väntan. Vissa nätter har den första landstigningen skett kl 5 på morgonen, det skulle ha blivit jobbigt. Vi blev indelade i grupper om 20 varav första gruppen gick redan halv tio. Vår tur blev halv elva!!

Här kommer nu många dåliga bilder. Orsaken är att man inte fick ta kort med blixt eftersom detta kan störa honan och hon går tillbaka till havet och lägger äggen där. Med enbart en liten ficklampa fick vi dessa kort. Här har honan gjort en grop och lägger sina ägg.

Detta ska föreställa en bild på hela sköldpaddan. Nån som ser? Vinkla dataskärmen så kan man se konturena, haha.

Vår duktiga hona lade 102 ägg. Dessa togs om hand.

Vi gick till kläckeriet där personalen grävde ner dem.

Skylten för vårt bo. 102 ägg. Det 6684:e boet för iår! 22 september.

Sen var det dags att släppa ett hundratal babys ut i det stora blå. De var så söta. Sprang jättefort, men visste inte vilket håll de skulle så vi fick hjälpa dem. Orsaken till att honor gör landstigningar på natten är att de inte tål den starka värmen dagtid. De kan dö. Samma sak med babys så därför släpps de på natten.

Vi hade en fantastisk upplevelse här och vi skulle göra om det tusen gånger till!!