For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Singapore

Bättre sent än aldrig kommer vår reseberättelse om Singapore. Micke visste som sagt inte var vi skulle förrän på flygplatsen då han listade ut det, och då inte genom att se bagageetiketten utan genom att han såg visumen sticka upp ur min väska. På visumen står ingen text, begåvad han min karl =).



Flyget tog bara en dryg timme från Penang.



Jag hade bokat en helg på detta 5-stjärniga Pan Pacific som enligt Tripadvisor är THE hotell! Inne på flygplatsen kom en man och mötte oss precis när vi steg av planet. Sedan följde han oss genom hela flygplatsen, genom passkontroll och tull. Utanför väntade ingen limousine, som jag trott, istället fick vi åka flådig Merca till hotellet. Där möttes vi av en mycket trevlig kvinna som följde oss direkt till vårt rum och lät oss checka in där. Inga köer! Vilken service!!


Rummet var superfint!



Eget kontor


Lyxigt badrum


Balkong med utsikt över Marina Bay. Här fanns en heltäckande mörkläggningsgardin, styrd med fjärrkontroll!


Micke fick en tårta och ett gratulationskort, gåvor från hotellet. Hur visste de att han hade en flickvän som älskar choklad?!



Hotellet hade verkligen ALLT! Glömt en kabel?



Poolen



Hotellet hade hiss på utsidan...



...och på insidan







Lounge



Pianobar




Vi hade väldigt lite tid att turista i Singapore så vi köpte en dygnsbiljett med Hippo Tours. Detta var superbra. Man fick åka sightseeingbuss hur mycket man ville coh då kunde man gå av och på utmed sträckan. Man fick en båttur och en biljett till Singapore Flyer, pariserhjulet.


Här är vår roliga bussguide. Vi såg det mesta av Singapore från bussen, mycket smidigt och vi kände oss väldigt turistiga.


Singapores symbol, the Singapore Lion


Ett konserthus som byggdes för 3-400 milj usdollar. De kallar det Durian, för det ser ut som den vidriga frukten. Västerlänningar kallar det helt enkelt för ananasen.


Här ute på båtturen. Bakgrunden utgörs av finansdistriktet, flera maffiga internationella banker osv.



Strosande på promenad i Marina Bay upptäckte vi en liten rockkonsert. Skumt det är att se asiater sjunga o spela rockmusik, vet inte varför...men de var faktiskt rätt bra.


Utsikt från balkongen på vån 33 av 40-nånting


Här har vi tagit hissen på utsidan ända upp till skybaren. Jag klängde mig fast så nära väggen jag kunde, galet högt! Men sen, vilken utsikt.






Singapore Flyer

På kvällen gick vi bort till Singapore Flyer, pariserhjulet som är det högsta i världen, slår till och med London Eye. Fråga mig inte hur högt. Det låg väldigt nära vårt hotell i Marina Bay, och hjulet var verkligen jättefint då det skiftade i olika färgnyanser.


Man fick gå in i en "kapsel" som rymmer 20 personer. Vi fick en egen!



Jag kan ju säga att det var väldigt högt och jag höll mig sittandes mesta tiden. Hela turen går väldigt långsamt och tar ca 35 min. Det var jättemysigt att åka på kvällen, men då var det även svårare att ta bra bilder.

Det finns de som gifter sig i detta pariserhjul. Det viktiga är att brudparet ska ha avlagt sina löften och svarat "JA" innan de kommer upp till toppen, för efter det "går det bara utför".


Utsikt från toppen


På lördagen hade vi jättefint väder och åkte ut till turiststället Sentosa Island, 20 min från city. Även den resan inkluderades av Hippo Tours.


Det är en väldigt lite ö, med mycket turister och det är dyrt. Men väl värt ett besök. Jag tror man blir uttråkad om man bor på ett hotell här. Men vi fick lite sol och bad.


Och smarrig sushi!


Singapore är en Formel-1 stad. Vi var där ca två veckor innan tävling. Hela stan förberedde sig med att sätta upp stängsel och läktare. Guiden berättade även något om att sist Schumacher (?) hade kört här hade han klagat på banans beläggning, och banan går ju som bekant genom stora delar av city. Vad jag förstod skulle även detta fixas innan.


Här ser vi en del av tävlingsbanan från vår balkong, med ett depåstopp. Gissa om priserna höjs i staden under tävling, upp till 50%!


Läktarna


Helgen var kanon och vi älskar Singapore. Det är så rent och fräscht och fina miljöer överallt. Inga skumma bakgator i city. Men de har en massa regler i detta lilla land. Man får inte spotta, kasta skräp, röka överallt och på tunnelbanan är det ännu fler regler. Och dessa efterlevs ganska bra. Eftersom landet är så litet så kan det lätt kontrolleras. Kasta papper på gatan ger böter på 400 kr om någon kommer på dig.

Shoppingen var kanon, lite dyrt, om man jämför med Malaysia. Det stora shoppingstråket och själva city ligger på Orchard Road. Där är det hög puls, mycket stressade människor och inte så jättemycket att se faktiskt. Men hela stan kryllar av gallerior av olika slag.

Vi såg mycket under en helg, vi hade ett alldeles superbt hotell och kunde därmed konstatera att Singapore är en fantastisk stad!!

1 kommentarer:

jessiq | 26 oktober 2009 kl. 14:26

Tja, när jag var i Singapore bodde jag i en våningssäng i ett dorm med typ 10 andra människor på ett superskitigt hostel! Lite skillnad motför erat nedrans lyxhotell :P Men Singapore ligger mig ändå varmt om hjärtat!