For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Busy busy

Jag vet att det har varit dåligt med uppdateringar i veckan men det beror på att det varit otroligt mycket i skolan och sen när man kommer hem är man helt slut. Jag som tyckte att jag fått ihop schemat ganska bra fick tji för det. Jag läser kurser på 4-års nivå som det kallas här. De som läser fjärde året här har endast föreläsningar fram till mitten av augusti eftersom de sedan ska ha sjukhuspraktik i åtta veckor. Kursen clinical pharmacy har kommit på att de lagt schemat fel på så sätt att de har förlagt föreläsningar långt in i september vilket innebär att de nu lägger in föreläsningar hur som helst. Varför inte gå i skolan till 23.00 på kvällarna och gärna lite föreläsningar på lördagarna också. Det kommer att bli en jobbig tid framöver. De har flera gånger frågat mig i skolan om jag ska göra sjukhuspraktiken med dem. Jag är lite tveksam över detta. Jag vill gärna göra det men det är verkligen hela dagarna, ca 10 tim/dag, i åtta veckor. Kanske inte vad jag tänkt mig. Sedan läser jag två andra kurser som då krockar med praktiken. Jag kan alltså göra praktik 2 dagar i veckan och får göra det om jag vill. Vill jag?? Ge mig råd...


Sedan är utbildningen lite annorlunda jämfört med sverige. I Uppsala är det viktigare att veta hur substanser verkar och när man ska använda dem. Det är givetvis viktigt här också men här ska de lära sig ALLA doseringar utantill, vilket vi har FASS till hemma. De ska även lära sig alla normala labvärden utantill. Ni som läste farmakoterapi med mig vet hur den listan såg ut. Sedan har de andra substanser här än vi har hemma så det blir verkligen mycket nytt. Föreläsningarna är annars ganska roliga och föreläsarna faktiskt rätt bra.


Micke har också lite problem i skolan med inställda och flyttade lektioner. Lärarna här gör lite som de vill. Flyttar lektioner hur de vill och byter salar, utan att ens säga något eller skriva någon lapp, dyker upp när de känner för det, ofta 15-20 min senare än utsatt tid. Detta är ju saker som verkligen prövar ens tålamod. Det vet vi iallafall efter det här året, att vi kommer ha fått ett enormt tålamod.


Nu har även Micke fått känna av sviterna efter den nya matkulturen. Han har fått problem med magsmärtor om morgnarna som nu verkar tillta mer. Jag misstänker att han åkt nån fin bakterie som campylobacter, salmonella, shigella, EHEC eller dyl. Vi väntar med läkarbesök tills imorgon för att se om det avtar. Än så länge har han ingen feber och verkar må ganska bra så oroa er inte därhemma! Vi kör nu med Resorb och Immodium. Några fler förslag från er arbetande apotekare?

1 kommentarer:

Anonym | 22 juli 2009 kl. 23:04

Hej vännen!! Nu har jag uppdaterat mig med bloggen...har läst alla inlägg nu *pust* det var en del. Det är superkul att följa ert äventyr :) Jag tycker absolut du ska gå på praktik, tänk vad du kommer att få se och lära dig, det är ju ovärderligt! Ingen annan kommer att ha gjort något sådant! Men du måste ju orka såklart. Hoppas att det går bra för er båda och att kurserna löser sig för Micke. Sköt om er och keep up the good work on the blog :) Kram / Gabbi