For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

inlägg om praktiken igen.

Wow, idag hade jag en sån där härligt skön akademisk dag som inte inträffar alltför ofta. En sån dag som man verkligen suger in information en hel dag bara för att det är kul och inte för att man måste! Jag har denna veckan min praktik förlagd på avdelningen för kirurgi och radiofarmaci och ska göra ett individuellt fall och ett gruppfall på båda, så bara 4+1 rapporter som ska in denna veckan.
Jag tror inte ni kan förstå hur det ser ut på sjukhuset. Tre stora avdelningar för patienter som ska genomgå kirurgi. De ligger fyra sängar i rad om åtta rader i varje sal/avdelning där de faktiskt har ett skynke som delas mellan två patienter. Vid ändan på varje säng finns ett rullbart bord vilken patientjournalen ligger på. Vår uppgift var att gå runt och leta upp ett patientfall som matchade våra kriterier och det då genom att stå vid sängarna och läsa journalen medan de tittade på. Jag hittade ett fall med kronisk njursjukdom där han hade både diabetes och högt blodtryck, vilka båda är väldigt stora riskfaktorer för njursjukdom. Han var trevlig, nyfiken och pratade engelska. Ska tillbaka och intervjua honom imorgon då han inte genomgått operation än.

På radiofarmacin var det hur bra som helst. De har en ganska ny avdelning som är förvånansvärt fräsch. Där utför de olika diagnostiska undersökningar som ex PET-CT scan då man injicerar radiomärkt läkemedel för att lokalisera tumörer och dess spridning. En tumörcell kräver mer näringsämnen och syre än en vanlig cell och snor då detta från sin omgivning. Om man då injicerar FDG, en sockermolekyl som man märkt med en floratom (F), till en fastande patient så kommer den att spridas till tumörcellerna som glukos och accumuleras där. Den radiation som då utsöndras detekteras på en PET-CT. Det var så häftigt. Jag och en kursare lyckades få vara med vid både preparation, administrering och sen se resultatet på dator och detta lyckades jag tajma in på min egen patient (som btw hade svarat så bra på tre cellgiftsbehandlingar att det inte syntes längre på scan).

Farmaceuvtens arbete i det hela är att kontrollera för läkemedelsrelaterade problem samt preparation av radioaktiva läkemedelsformuleringar.
Nästan så jag längtar lite tills imorgon =)

1 kommentarer:

jessiq | 24 mars 2010 kl. 07:44

Låter superintressant! Vilka bra erfarenheter du får.