For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Bali

Jag och Lisa lämnade Micke i Penang för 8 dagar på Bali. Vi hade hört så mycket bra om Bali och förväntningarna var höga. Regnperiod på Bali under resan givetvis, men det gjorde inget för vi hade närmre 40 grader och strålande sol varje dag utom en, den dagen sightseeade vi istället. Målet var att få en hyfsad bränna, det tyckte jag nog att vi fick trots en regndag och en bakisdag :D

Vi bodde i Kuta, vilket är turiststråket numero 1. Denna "triumfbåge" (internt) förgyllde den annars inte alltför vackra stranden.


Irriterande människor, överallt! Man försöker le, vara trevlig, men det blir till slut jobbigt och ansträngt. Vet inte hur många nya smeknamn vi fick: Blondie, red head, girl, sexy, sweetie för att nämna några. Mest inövat var dock Darling. Varje gång man blev kallad något utöver ens riktiga namn blev man bara less, och detta var inte bara på gatan utan även i affärer osv. Förstår de inte att det är högst nervärderande! Sen tyckte jag det var dyrt jämfört med Malaysia och Thailand. Mat i en food court var minst 25-30 kr (jmfr Malaysia 8 kr).

Härlig vy vi möttes av sista dagen, inte så fräscht att bada med en massa döda firrar flytandes bredvid. Ok, inte som i Brazilien, men ändå. Tillräckligt för att hålla sig för varm och för svettig kvar på land.


Det vart lite party! Första kvällen vi skulle ut hade vi inte ens hittat till turiststråket än så det slutade med att vi gick över 5 km bara för att ta sig till vad vi trodde var bland den enda klubben i Kuta. Den klubben var för övrigt rätt kass, med lite folk och bara house vilket kan få vem som helst att tappa suget... Övriga festandet vart super när vi hittat de braiga klubbarna och vi hade rätt så kul, eller hur Lisa? hehe.

Vi bodde på ett jättecharmigt hotel för endast 100 kr/pers/natt. Ida hotel med ett riktigt bra läge, mitt i smeten men samtidigt jättelugnt. Här: Poolområdet.

Vår "radbungalow". Världens minsta dörr. Americans, no access here!




Badrummet utomhus. Man bad till Gud att inte bli dålig i magen. Grannarna hade ju också badrum utomhus, man hörde allt!



Galet höga vågor som lämpar sig utmärkt för surfing...

...vilket vi provade. Shit, vi var grymma. Jag tog mig upp på tredje försöket, mycket nöjd! Vi körde en timme med lokala instruktörer och jeez vad jobbigt det var. Efter att man kört en våg så skulle man ju tillbaks ut igen och min instruktör skrek hela tiden att jag skulle paddla mer. Lisas instruktör var mer intresserad av henne, hihi. Jag var helt slut, bra träning och riktigt, riktigt roligt.

EN DAGSTUR PÅ BALI

Monkey Forest

Ett självklart besök till Monkey Forest. En liten hemstad för massor av Macaqa apor. ÄLSKA APOR! Vi kom dit precis efter öppningsdags och då var de så hungriga. Även om de fått sötpotatis till frukost så kastade de sig över mig och mina bananer, aldrig upplevt så oskygga apor.

De hängde och klängde på mig, här visar jag t.o.m underkläderna =)

Det räckte inte med en apa, alla skulle ha en del av mig...eller var det bananas.
Wild and crazy



Oj, men ursäkta, kom vi så tidigt. Ni är visst inte klara med morgonbestyren än.


Fruktprovning

Jag har berättat tidigare, tror jag, om the stinky fruit, DURIAN! Detta är det värsta med att leva i sydostasien, alla älskar denna vidriga frukt, som tur är inte har säsong nu i Malaysia. Den smakar även lika vidrigt som den luktar. Frukten är riktigt ohälsosam, innehåller mycket kolhydrater, och måste intas med måtta. Får absolut inte intas med alkohol då det blir en för stark reaktion och kan bli en tur till sjukan (som många säger ialla fall). Nu var det dags för Lisa, måste ju passa på och uppleva. Hon gillade den inte överdrivet mycket, om jag säger så :D

Kaffeplantage

Bali är mycket känt för sina exotiska kaffesorter, både vanligt och "ovanligt" kaffe. Ni som var med och tävlade för ett tag sen minns den kaffeälskande vesslan i Vietnam. Det är egentligen i Bali som det riktigt fina kaffet finns. Här är det en sibetkatt (Luwak) som älskar kaffebönor vars fekalier man tar hand om.

Vi fick prova kaffe, ingefärste, ginsengte och choklad.

Luwak (sibetkatten)

Ja, kattens bajs plockas alltså och steriliseras och mals. Kaffet, Kopi Luwak, kunde man köpa, men inte för en mindre peng. Vi snackar 250 spänn för yttepytte.

Kintamani

Jag fick äntligen se en av alla vulkaner på ön. Våra chaufförer tog oss till denna restaurang där utsikten var magnifik! Här betalar man dock inte för maten utan för utsikten så en läskeblask slank ner här.

Besakih

Hindu tempel från 800-talet. Vi blev lurade att betala en guide att ta oss runt, fast vi visste att vi skulle bli lurade, jaja. Det regnade och han kunde knappt engelska. Vet fortfarande nästan ingenting om templet, men fint var det.




Happy ending

Det är precis vad ni tror att det innebär. Jag och Lisa hade sett fram emot en härlig traditionell Balinesisk massage. Vi hitttade ett ställe som såg ok ut. Vi fick varsina "bås" med gardiner emellan. Vi hamnade inte bredvid varandra utan jag hade en aussie kille i båset bredvid mig. Efter 10 min av min massage säger hans massör, AKA prostituerad, att massagen är klar. Sen börjar det outhärdliga. Jag hör allt som sker därinne, och det är ett happy ending som pågår i stort sett hela min massage. Jag hör hur han väljer vilken kådis de ska ha osv osv. Till slut är det över efter att de har bestämt att träffas igen 4 på morgonen när hon slutar. Under hela massagen låg jag där och funderade ut mitt drag. Det jag funderade mest på hur det skulle gå till, jag menar, jag hade ju själv inga kläder på mig. Jag ville ställa mig upp och skrika, härja runt lite och dra undan gardinen, allt för att de ska skämmas och inte behandla sina "vanliga" kunder på detta sättet. Ska de hålla på med sån skit får de ta det någon annanstans. Men, jag var för feg...jag höll ut, sa inte ett pip, låtsades som ingenting och sen fick Lisa höra. Tydligen bara jag som märkt nåt på det stället. Men, det är ju inte ovanligt här i asien så...

Vi gillade Bali. Jag gillade Bali mer efter att ha åkt runt en dag och få ta del av den härliga natur som Bali erbjuder. Stranden Kuta var jag inte imponerad av. Vattnet var ofräscht med mycket skräp. Irriterande försäljare. Men vädret och sällskapet gjorde hela resan väldigt bra, skönt att bara få ett break från skolan och allt vad det innebär, sen fick jag ju sakna min älskling lite också! Kommer jag att åka tillbaka? Absolut! Till Kuta? Nej, men vill se alla öar runt om som ska vara paradiset på jorden!!

Aj då, va långt det blev. ZZzzzz!

2 kommentarer:

Sandra | 4 mars 2010 kl. 02:39

Fan va äckligt! Jag tänker på "massageincidenten". Sanna Lundell skrev faktiskt en rätt intressant debattartikel häromdagen (aftonbladet tror jag) om sexhandeln i Thailand med omnejd. Mycket intressant och möjligtvis något att ta ställning till som turist/världsmedborgare. Tycker du skulle ha sagt ngt, ställt till en scen som du själv skriver - men hey, lättare sagt än gjort som du också påpekar (nästa gång gumman, då ger vi torskarna!). HOROR OCH PACK! Uuuu!


PUSSAR!

Linda | 4 mars 2010 kl. 10:04

Åh, ja vet. Lite efterhandsångest hade jag ju givetvis. Samtidigt så är det ett sätt för "massörskorna" att få in mer pengar eftersom de tjänar ruggigt dåligt som det är. Många sådana tjejer betalar även för sin familj och gör allt för extra pengar. Nu menar jag inte att jag stöder detta på något sätt, men läst boken sex slaves som är riktigt hemsk. Då tycker man att de kan ta mer betalt för vanlig massage och sluta med sån skit, men det finns ju en uppenbarlig marknad där vi som turister kan påverka. Jag BORDE ha gjort något!!