For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Praktik på Penang General Hospital

Jag bestämde mig för att göra praktik en dag i veckan, så varje tisdag åker jag med dem till General hospital. Igår var första dagen och den var ok. Vi var en grupp på 13 personer som blev utstationerade på olika apotek på sjukhuset. Jag och Sakun hamnade på utlämning på HIV-avdelningen. Det var bara ett stort kontor med två farmaceuvter som tog emot HIV-positiva och delade ut läkemedel och konsulterade patienterna innan de träffade läkaren. Vi fick titta på (de pratade ju förstås malaysiska så jag fattade ju inget) och fick en föreläsning om HIV i nästan 3 timmar. Det var förvisso väldigt bra eftersom vi läste det för ett par år sen och glömt en del.

De är verkligen jättenoga med compliance (att patienterna följer sin behandling ordentligt) så patienterna får ta med medicinerna och farmaceuvterna räknar antalet tabletter och ser så att det stämmer. Penang har ca 800 HIV-positiva och i hela Malaysia ca 100 000 och det ökar explosionsartat.

På eftermiddagen fick vi gå tillbaka till gruppen och redogöra för vad vi gjort och lärt oss. Jag och Sakun gjorde en superbra redovisning! De andra verkade ha fått göra mycket mer. Screenat recept, delat ut läkemedel, ringt läkarna när det inte stämt osv. Vi kanske får bättre tur nästa vecka.

0 kommentarer: