For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Svinis

Jag märker att det är mycket, mycket prat om svininfluensan nu i Sverige, går inte att undgå på sajterna längre. Då tänkte jag dela med mig av hur det ser ut här omkring.

Man kan nästan säga att det är överblåst här nu. I början när vi kom hit skulle hälsodeklarationer fyllas i på flygplatserna. Man fick stanna och ta tempen innan man gick vidare. Alla bar där ansiktsmasker. I Penang såg man många människor bära masker i det dagliga livet, dock inte i skolan, men på bussar, i stan osv. Detta har nu försvunnit och det är enbart på sjukhusen som man bär masker och på flygplatsen används enbart värmekameror numer.

I Hong Kong var det värre, där ökade det fortfarande med 3-400 fall per dag och folk tyckte vi skulle bära masker men man kan väl säga att vi slarvade med det. Vi höll avstånd till folk och var noga med handhygienen och det räckte. Alldeles för varmt att springa runt med mask. Men där såg man många med mask och mycket TV-reklam om hur man ska hosta diskret och tvätta händerna.

I Singapore är det inga kontroller alls längre och vi såg inte en enda maskbärare, bara på flyget.

Både i Malaysia och Hong Kong får man böta 10 000 ringgit (ca 20 000 sek) om man går omkring med symptom och inte söker vård eller isolerar sig. Hur detta kontrolleras vet jag inte. Kanske vore något för Sverige? Det och att ta bort karensdagen borde väl få personer att inte tvinga sig till jobbet fast man är sjuk?

Vad jag har förstått så är inte sjukdomen värre än en vanlig influensa. Jag läste att lika många dött i svinis som i vanliga influensor. Det enda är väl att denna variant är mycket, mycket mer smittosam. Dock är influensan farlig för de med underliggande sjukdomar vilket kan medföra komplikationer. Här i Malaysia läggs man inte in på sjukhus bara för att man fått svinis, utan man får gå hem med en godispåse läkemedel, bl.a Tamiflu, och isolera sig tills man är frisk. På sjukhuset där jag gör praktik finns en avdelning utanför sjukhuset, H1N1 centre, dit människor med symptom går för man vill inte ha in dem på sjukhuset. Om de uppvisar minst tre symptom så skrivs det ut läkemedel direkt, detta utan att ens träffa läkare. Behöver jag nämna att sjukhuset är statligt? Men detta är bra för de allra fattigaste som inte har råd. Man behöver bara betala 2-3 kr för läkemedlen. Jag tror inte Malaysia fått något vaccin än, men hörde att vaccinet kommit till Sverige nu, ska ni vaccinera er?

1 kommentarer:

Sandra | 8 september 2009 kl. 00:48

Jag har inte tänkt att vaccinera mig.. det är dock mycket snack på jobbe om det där.. Och om "alla andra går iväg" så lommar väl jag också iväg å får en spruta.

Men, som alltid (?), så känns det som att risken att få det är väldigt överdriven här hemma (jag tänker på andra "epidemier" såsom fågelinfluensan och galna kosjukan som aldrig spreds så mycket... )