For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

HONG KONG (Många lååånga inlägg)

Söndagen den 16:e augusti bar det av mot Hong Kong för en veckas storstadsliv.

Detta var första resan vi flög med Air Asia vilket är motsvarigheten till europas Ryan Air. Vi hade väl inga direkt större förhoppningar på flyget, eftersom vi bara hade en flygtid på 3 timmar, men herregud så mycket bättre än Ryan Air! Positivt överraskad och precis lika bra som vilket annat bolag som helst!

Väl framme i Hong Kong hoppade vi på en flygbuss med destination Hong Kong Island. Hong Kong är uppdelat i tre distrikt: Hong Kong Island (city), Kowloon och New Territories som ligger på halvön. Vi hade tagit med kartor från flygplatsen och bara gissade oss till att hoppa av bussen. Där står vi sedan på gatan med kartan som vår enda guide. Plötsligt kommer folk fram och frågar vart vi ska och hjälper oss, och detta var ett genomgående inslag under hela resan. De är hur trevliga som helst! Vi hittade hotellet relativt snabbt.

South Pacific Hotel ligger på gränsen mellan Wan Chai och Causeway Bay distrikten. Det var ett trevligt hotell med bra pris, 500 kr/natt. Framförallt var läget super.

Rummet var helt okej, ganska litet, men rent och fräscht.


I hotellets informationsguide, punkt fyra: "You might get loss of money and property if call for prostitutes". Ja, tur är väl att det inte drabbade oss...


Hela första dagen vandrade vi runt i Wan Chai och Causeway Bay. Så mycket människor och så mycket affärer, det var riktigt rolig shopping, mycket skit också givetvis. Bland annat en tur till Ikea i förhoppning om att få äta lite svensk mat, men tji fick vi. Men vi lyckades hitta lite lösgodis, ahlgrens bilar och marabou!! Här är Micke utanför Times Square.


Mitt i city!

Hela stan kryllar av spårvagnar!

Hong Kong är en riktigt häftig stad, mycket människor, hög puls och fantastiska byggnader, den ena högre och vräkigare än den andra.


Vi utforskade snabbt tunnelbanan och det blev vårt enda transportmedel under resan då det var så smidigt! Man når alla delar i hela Hong Kong, även ända upp till den kinesiska gränsen. Tunnelbanan var enorm och fräsch, med mycket shopping och restauranger. Och, det var billigt!


Sista tre dagarna på resan såg vi fram emot att tillbringa i Kowloon, Tsim Sha Tsui. Vi fick en chock, att åka över den korta biten till fastlandet och mötas av en helt annat del av Hong Kong, den turistiga delen där man på 20 meters promenad blivit erbjuden att köpa klockor och skit av säkert 15-20 personer. Det blev helt klart ett otroligt störande inslag! Vi checkade in på ett hostel i Chungking Mansions som hette Lucky Hostel. För att komma till hostelet så gick man på bottenvåningen genom en mindre galleria, där man även där blev påhoppad av försäljare, tills man kom fram till världens sämsta hissanordning.

Hostelet var helt okej, JÄTTELITET och trångt, men fräscht och städning varje dag och kabeltv. Det var billigt, ca 400 kr för tre nätter. Andra morgonen när jag trött satt och kissade vred jag på huvudet mot handfatet och där sitter en stor kackerlacka och tittar på mig. Jag SKRIKER som en galning, knappt så jag hinner med med toapappret och hoppar ut till Micke. Micke tycker jag är galen och inte ska skrika så folk börjar undra, men jag kan inte hjälpa det, de är verkligen en fobi och jag avskyr dem, förknippar dem med lort och äckel. Den natten fick jag inte en blund eftersom jag såg små kackerlackor springa på väggen, livrädd att få dem i sängen. Så inför flygningen hem var jag helt slut!

En av de sista dagarna tog vi tunnelbanan en timme upp till kinesiska gränsen, distriktet Shenzhen, eftersom vi hört att det skulle vara grym shopping. Det var dock en massa krångel, man skulle vid gränsen skaffa visum och bara det kostade 160 kr/person, lite onödigt för våra fyra timmars uppehälle i Kina. Väl igenom gick vi till köpcentret som stank av desperation. En liten kille, knappt fyllda 20, tyckte vi skulle följa med honom till hans affär. Han tjatade så vi var till slut tvungna att ge med oss för att slippa honom. Vi följde med och Micke hittade en klocka han gillade, men de hade den inte där. De ringde samtal och vi fick vänta länge tills de slut kom. Orsaken är att det är många poliser som patrullerar i byggnaden och vissa produkter säljer de olagligt, vet ni varför, jo ALLT är fejk! Väldigt snygga kopior var det iallafall så vi kom hem med lite smycken, klocka, pikéer, väskor osv. Väldigt billig shopping. I en väskaffär vägrade en kvinna att släppa ut mig, hon drog mig jättehårt i armen, jag var tvungen att slita mig loss och i stort sett springa ut. Jodå, visst blev det blåmärke. SJUKT!! Killen vi träffade utanför följde efter oss hela dagen, och när vi åt lunch så smet vi ut bakvägen för att slippa honom. Vi hade jättekul åt detta tills vi stötte på honom senare, igen! Ja, vi har verkligen ingen bra bild av det lilla vi såg av Shenzhen och synd är att vi aldrig orkade ta oss in längre i Kina, jag kan tänka mig att det blir bättre ju längre bort från gränsen man kommer. I Shenzhen ligger många stora fabriker som tillverkar allt från elektronik till kläder, hela området är känt för billig shopping. Om man kan hitta äkta produkter där vet jag inte.

Allt som allt gillade vi Hong Kong, det är verkligen en fantastisk stad som bjuder på mycket bra shopping, parker och bad. Vi hade jättefint väder hela veckan och en temperatur över 34 grader. Finns hur mycket som helst att skriva men jag tror vi fått med det viktigaste ;). Vi fick en del tips av vänner innan vi åkte, tex Victorias Peak, Disneyland, åka rulltrappa i soho och frossa i nudlar. Ja de två sista gjorde vi aldrig, dels han vi inte med Soho och dels var faktiskt maten rätt äcklig i Hong Kong. Inte många av de asiatiska rätterna vi provade som gick ner. Det blev därför en del västerländsk mat, som pasta och nån tur McD's.

Många långa inlägg blev det, men eftersom jag inte använder Flickr för bilder så lägger jag upp allt här, storleksgränsen är bättre på blogspot. Man kan klicka på bilden för att få den större. Sedan är ju bloggen ett sätt för oss att komma ihåg allt, därav alla detaljer.

Under Hong Kong resan var vi även till Disneyland, Oceans Park, Victorias Peak och Macau i Kina, se nedan!

0 kommentarer: