For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Puh, tur att det snart är semester igen!

Vi har ganska mycket att göra här nu, både jag och Micke. I tisdags var jag på sjukhuset igen, denna gång med inriktning på farmakokinetik (absorption, disitribution, metabolism och exkretion av läkemedel). Det var väl helt ok. Vi fick patientfall där vi skulle göra lite olika beräkningar på dosering av aminoglykosider och även gå ut på nefrologiavdelningen. Den biten kan jag inte säga att jag gillade. Vi kom in i en stor sal där patienterna låg i rader om fyra, helt öppet! Där fick vi stå vid deras säng och läsa deras journal, eller snarare försöka läsa journalen då läkarna verkligen skriver kråkfötter.

I onsdags hade jag presentation och det gick väldigt bra. Men hela presentationstimmarna kändes som en barnstuga. Folk sprang in och ut ur salen, pratade högt, samtidigt som folk förde sina presentationer. Respektlöst tycker jag! Men, när det blev min tur att prata tystnade salen, folk som inte tillhörde klassen stod i dörrarna och tittade in. De är så fruktansvärt nyfikna på mig här, haha.

Igår hade jag mitt första quiz (deltenta) i farmaci. Jag fick reda på dagen innan att det skulle vara på torsdagen och fick panik och pluggade halva natten. Jag tyckte att jag var väl förberedd men herregud så fel jag hade! Tentan bestod bara av sant/falskt och flervalsfrågor men ändå var det skitsvårt. Det var hur många substanser, förkortningar osv som jag aldrig ens har hört förut, som inte fanns i mina föreläsningspapper! Det blev nog ett stort F är jag rädd, men nu vet jag att inför slutproven får jag väl läsa på allt, inklusive det som de inte tagit upp på föreläsningar, hur nu det ska gå till. Slutproven börjar i slutet av oktober och slutar i mitten av november.

Ett annat projekt jag håller på med är en uppsats i ämnet hur man öppnar ett apotek här i Malaysia och de problem man kan väntas stöta på. För detta arbete måste jag springa runt till apotek, igen, och intervjua ägarna. Den här gången kan jag i allafall välja mer närliggande apotek. Uppsatsen ska vara klar till måndag. Tisdag har jag praktik igen, onsdag ett quiz till och sen...

...åker vi på semester igen!! Vi har ett lov här, special break, där muslimerna firar att de bryter fastan (Hari Raya Aidilfitri). Ni vet väl att det är Ramadan nu? ;) Jag kan skriva om det i ett annat inlägg. I allafall, denna gång kommer vi att åka till Borneo, Malaysia. Efter två storstadsresor vill jag ha sol, stränder och snorkling i kristallklart vatten, så vi ska till Turtle Island där vi hoppas få se sköldpaddor komma upp under natten och lägga sina ägg på stranden. Sedan bär det av till Sipadan Island för fantastisk snorkling i ett par dagar. Vi åker på fredag, 18:e och kommer hem lördag 26:e. Och som vi längtar!!

Micke har haft ett par quiz och tentor han med och det har gått väldigt bra för honom. Nu blir det mer plugg i helgen eftersom han har tenta i kinesiska på måndag men det vet jag att han fixar, han är verkligen skitduktig!! Men fatta vilket svårt språk kinesiska är att lära sig. Det finns över 50 000 tecken och under en termin ska man lära sig 200. Det låter inte mycket men dessa ska man lära sig att skriva, och man måste dra strecken i en viss ordning och trycka olika hårt med pennan. Sen är det ju inte det lättaste att uttala orden heller. Det finns fyra olika toner som varieras. Läraren som Micke har, Mr Loo, är tydligen störtskön och håller yogapass utanför lektionssalen en halvtimme innan föreläsning och alla får vara med. Jag har frågat Micke flera gånger varför han inte hänger på men jag får inget svar....;)

1 kommentarer:

cissi | 15 september 2009 kl. 11:37

waow ni verkar verkligen upptagna! Men era semesterplaner låter ju helt underbara...
kram