For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

Veckan som gått

Nu kan jag väl påstå att vi inte direkt njuter av vår tillvaro här. Efter olyckan missade man en del och resulterade i flera veckors stress och press. Vi har ingen direkt ledig tid, vi pluggar heeeela tiden, det är så tröttsamt. Men vi ska försöka boka in två resor här som förhoppningsvis piggar upp.

Jag var på sjukhuset sista veckan nu och hamnade på avdelningen för endokrinologi. Jag gick i vanlig ordning runt och letade patienter, hittade två fall. Den ena patienten har struma som utvecklats till Graves sjukdom och den andra har nog alla sjukdomar som finns: hypertension + diabetes + djup ventrombos + möjlig cancer i bukspottkörteln + magsår...osv. Jag som farmacevt ska alltså utvärdera hennes läkemedel, om de är kompatibla med varandra, rätt dosering och indikation, ja ni hänger med. Så för den sistnämnda patienten kan jag berätta att hon "bara" hade 23 läkemedel och detta måste jag alltså utvärdera och hitta läkemedelsrelaterade problem. Jag tror inte ni förstår hur lång tid det här kommer ta...usch. Det positiva är väl att man lär sig otroligt mycket, alltid nåt. Jag tror jag gjorde hyfsat ifrån mig på avdelningen och kunde svara på de flesta av farmacevtens frågor. Ja, ok, förutom sista eftermiddagen då. Jag var jättetrött och superhuvudvärk och hon frågar vad symptomen är för hyperglykemi (högt blodsocker). Jag svarade inte för jag orkade knappt tänka, men självkart att det är ungefär samma som för diabetes ju. Haha.

Nästa vecka ska jag praktisera på ett apotek i tre dagar, efter det börjar vår revisionsperiod då vi panikpluggar till våra tentor. Jag har 4 tentor under en veckas tid. Jag kommer nog hem blek, fet och med magsår. Men ni gillar väl mig iallafall ;D

1 kommentarer:

Anonym | 2 april 2010 kl. 16:30

Don´t worry, we like you anyway....

Kramar
Roy o Mamma
Glad Påsk!