For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

I live in a crazy world

Folk är i allmänhet ganska fräcka här, trevliga men fräcka. Då inte minst i trafiken, där kommer störst först! Höjden av fräckhet var väl när min granne i hissen började fråga mig lite om min cykel (ja, jag åker hiss med cykeln varje dag):

- Oh, you go bicycle?
- Yes I do, it's very nice. At least I don't have to walk anymore, svarade jag med ett leende.
- How long you stay here?
- Until may, then I go back to Sweden.
- Oh Sweden, nice country. What you do with your bicycle?
- I will probably send it to Sweden, it's a really good bike!
- No, give it to me! Gift to your neighbour, I live on 16 floor!
- Eh, well I'll think about it.
- Give it to me, as a present!
- Ok, I'll think about it, promise.

Och sådär fortsatte det i två omgångar till. Precis som om jag skulle ge bort min fina cykel till en människa jag träffat i hissen en gång!
Den andra fräckisen hände Micke igår:

Vi har väldigt trevliga vakter här nere som vi pratar lite med varje dag när vi passerar. En av dem en muslimsk kvinna som bjuder oss på frukt ibland och vi pratar lite om allt möjligt. Igår kväll när vi ligger i sängen och ska sova, relativt tidigt, så ringer denna kvinnan. Hon säger något obegripligt och lägger sedan på. Micke, som ni vet är ganska nyfiken, åker ner till vakthuset för att kolla läget. Kvinnan drar honom åt sidan och förklarar att hon har svåra ekonomiska problem. Hon måste betala dryga 3000 kr innan fredag annars skulle de ta hennes bil. Hon ville att Micke skulle låna henne pengarna till nästa vecka. Micke svarade att han skulle fundera på saken.

Men gud så fräckt! Tycker ni inte? Vi känner att detta kan vi absolut inte göra även om hon är trevlig och eventuellt ärlig så kan vi inte riskera att låna ut en sån summa, finns inga som helst garantier. Vi försökte få henne att förstå idag att vi är fattiga studenter. Om ledningen för bostadsföreningen får reda på att hon frågar boende om pengar skulle hon få sparken direkt, så berätta för Wendy är inte aktuellt. Ja ja, hoppas det löser sig. Varför händer detta oss?

1 kommentarer:

cissi | 8 november 2009 kl. 03:46

Verkligen fräckt!

Låna inte ut pengar till henne, verkar lite misstänkt tycker jag.

O ge inte bort din cykel, köp en egen föt h**vete!! haha