For english version of this exciting blog:

Use english translation from google either on the left or on the top of the page

På tal om psyksjuka...

... så kom jag på lite fler konstigheter. Häromdagen var jag och Micke ute och gick när en man plötsligt drar ner byxorna mitt i gatan. Han tar inte av sig dem som en normal människa utan trampar ur dem så som ett barn gör när de tappat tålamodet. Där står han sedan naken och går bakom en bil och gör sina behov. Mer än så tyckte vi inte att vi behövde se.

En annan historia har vi fått återberättad och hände en kanadensiska som satt i bussen på väg in till stan. Bussen var så knökad med folk att man praktiskt taget satt i knä på folk. Anyhow, den här tjejen sitter bredvid en indisk man som sitter vid fönstret. Helt plötsligt tar han fram könsorganet och börjar masturbera. Ingen i omgivningen verkade se/bry sig. Tjejen höll på att smälla av. I chock vänder hon sig ifrån mannen. Han håller på ända tills han får utlösning och tar då upp medhavda näsdukar. Mycket traumatiskt för denna tjejen, jeez.

I Malaysia har de vad jag har förstått inga hem för psykiskt sjuka utan det är familjen som ska ta hand om dem. Det enda som finns är akutvård, avdelningen som jag besökte, och rehabilitering men inget boende. Detta tycker jag är absurt! Fatta vad mycket folk vi ser varje dag som behöver hjälp. Muslimer här i Malaysia med psyksjuka i hemmet vill inte vidkännas dem och erkänner inte psyksjuka som sjuka. Detta innebär många gånger att patienten inte får det stödet den behöver. Tycker det är lite ledsamt att tänka på faktiskt.

0 kommentarer: